Nederlands English

LIGFIETS versus RACEFIETS

Leo Rogier Verberne



Tour de France: snellere eindtijd op een ligfiets


Sinds 1934 zijn ligfietsen door de UCI uitgesloten van wedstrijden. Daardoor is de vraag of een wielrenner op een ligfiets de Tour de France zou kunnen winnen, nooit beantwoord. Op deze website wordt die vraag theoretisch beantwoord aan de hand van berekeningen in een Tour-model.

high racer

Carbon high racer (foto M5 Ligfietsen)

Een geschikte ligfiets (foto) is circa 2 kg zwaarder dan de racefiets van een beroepswielrenner. Bovendien is zijn trapvermogen op de ligfiets (ook na grondige training) aanzienlijk kleiner dan zittend op de racefiets. Dat zijn twee grote nadelen voor de ligfiets. Toch is de wielerprof op een high racer bijna 9% sneller op de vlakke weg en liefst 24% sneller in afdalingen (tabel). Maar bij het beklimmen van 4% en 8% hellingen is hij dan weer resp. 9% en 19.5% langzamer op de ligfiets.

afstand
%
racefiets
km/u
high racer
km/u
verschil
%

vlak

77 41.55 45.16 +8.7

4% klimmen

6 31.34 28.52 -9.0

4% dalen

6 45.46 56.38 +24.0

8% klimmen

6 21.74 17.51 -19.5

8% dalen

5 73.83 91.57 +24.0

Totaal

100 +3.8

Het verschil in eindtijd over de hele Tour is dus afhankelijk van het Tour-traject: meer bergetappes, en vooral als de finish daarvan op een bergtop ligt (dus met minder afdalingen dan beklimmingen), zijn nadelig voor de eindtijd op de ligfiets. Over het hele traject van de model-Tour zou Chris Froome, volgens deze berekeningen, bijna 4% sneller in Parijs arriveren op een high racer.

Sint-Michielsgestel, augustus 2017
Leo Rogier Verberne

lees verder

© Leo Rogier Verberne
ISBN/EAN: 978-90-825495-2-2
www.racefiets-ligfiets.nl


Lulu ligfiets-versus-racefiets

De luxe hardcover uitgave is hier te bestellen.